Du som gillar att gissa kan sluta läsa nu.

Vi andra, som gillar underlag för våra slutsatser, har julafton såhär års.

De senaste åren har februari inneburit en ny matig rapport från We Are Social och Hootsuite om det digitala läget ur globalt perspektiv. Nördar av alla slag kan dels ladda ner 250 sidor med globalt dataunderlag som beskriver utveckling, adaption och distribution av en rad digitala nyckeltal – och dessutom ca 50 sidor med fördjupande data för just Sverige.

Läsningen är bedårande för alla digitala vänner. Gamgi är en sådan vän.

Vår världsbild bygger ju nämligen på att internet är tidernas mest rika datakälla. Datat är öppet och transparent. Det finns där för dig; alltid aktuellt, levande och innehållsrikt – du behöver bara samla in, analysera det och få oändligt mycket underlag för utvecklingen av din affär. Easy Peasy. Och vill/kan/hinner du inte så gör vi ju det åt dig.

Så, vad plockar vi för godbitar ur rapporterna detta år?

Här följer fyra bilder att fundera på:

Låt oss börja med att 97% av svenskarna är internetanvändare, och 73% finns på sociala medier. Det är över 7 miljoner individer som lämnar spår efter sig; som berättar vad de tycker, vad de älskar och vad som oroar dem. 7 miljoner potentiella kunder som interagerar med varandra, varumärken och värderingar. Kan du tacka nej till att lyssna på dem?

Äsch, det är väl inte möjligt att dra några slutsatser av detta? Eller?

Tvärtom! Öppna plattformar som Facebook är en så central del av våra digitala liv att vi vågar påstå att om du inte redan omnämns på Facebook finns du inte. Och omnämns du bör du nog bry dig om vad som sägs – här pågår ett kontinuerligt samtal om allt som livet innehåller. Förmodligen ditt verksamhetsområde också, va?

Jo, snackar går ju, men våra kunder gillar det analoga. Det kommer att dröja innan online spelar en nyckelroll i vår kommunikation.

Det vore tramsigt att neka till att traditionell kommunikation alltjämt spelar en stor roll för vårt beteende, beslut och bekymmer. Men kommunikation är en strikt ekonomisk organism som alltid väljer den effektivaste formen oberoende av traditioner. Grafen ovan visar att digital passerat TV när det gäller underlag för köpbeslut. Awareness är steg 1 i alla köpresor och många har länge hävdat att du bygger medvetenhet bäst med den traditionella modellen: 30 sekunders envägskommunikation mitt i Så mycket bättre.

2018 är detta historia. Lägger du ihop Online med Epost så representerar det starten på 23% av alla köpbeslut. Bye bye, TV-reklam.

Och kanske hänger detta ihop med nästa bild – att närheten till köp är så otroligt stark digitalt.

Dina kunder kan i princip gå från Awareness till Action direkt – det säger bara bokstavligen klick – och då omsätts rekordsummor.

Sen går resan förmodligen via flera digitala touch points: Google, en recensionssite, frågor till kompisarna på Facebook och kanske en prisjämförelsetjänst. Fråga dig nu igen om du inte borde hålla koll på ditt varumärke i dessa sammanhang?

Hör sedan av dig till Gamgi om du vill utveckla denna bevakning. Om du vill titta på en anpassad metodik för aldrig mer missa den kritiska information som borde styra din kommunikation och investeringsbeslut. Om du vill veta vad folk säger om dig när de inte tror att du lyssnar.